Thursday, May 20, 2010

J Södra - ÅFF 2-1 (1-0,1-1,2-1)

Det är alltid kul med gästkrönikörer på bloggen. Matcher som jag själv inte kan se försöker jag värva en bekant till att bevaka. Se gärna här, här, här och här. Denna gång kan;

Bloggen Proudly Present -

"Svenska cupen ur en kvinnlig bårbärares synvinkel"...som dessutom känner att hon sitter i fel båt" (läs bås)! En rapport från en bårbärare med blåa fötter i den småländska myllan.

"Man kan undra hur jag hamnade som bårbärare på Stadsparkvallen i Jönköping en maj-kväll 2010. Jag har i och för sig viss sjukvårdsutbildning, dock väldigt klena handleder!! Men vad gör man inte för att se ÅFF spela. Får en snabb kurs av en blivande kollega, som poängterar att det är VÄLDIGT viktigt att man bär åt samma håll och att spelaren med fördel ska ligga PÅ båren. Låter ju inte så svårt. Väl på plats - kollat in båren(omodern), stolen(omodern) och filten(gissa...). Tycker jag är smart som slår två flugor i en smäll som håller filten varm genom att själv sitta på den (allt för spelarnas välbefinnande!).

Matchen igång och jag kommer på mig själv att sitta och hoppas att det blir de lätta eller de snygga som kommer att behöva min hjälp. Tiden går och jag tycker alla sköter sig mycket bra och då pratar jag inte alls om spelet utan rent proffessionellt ur bårbäraren synvinkel. Jag märker att man blir väldigt fixerad vid mittlinjen och pustar ut när man ser att spelare faller på andra sidan, dvs på kollegornas territoirum. Matchen rullar på och bara ett par gånger stirrar vi stinnt på fjärdedommaren och ser om han ska ge tecken att vi ska göra entre, men vilken "ouöta" som man skulle sagt i åtvid, ingen märkte att jag inte var en "riktig" bårbärare och ingen såg mina ill-blå strumpor. Matchen då, den "oeiktige", hur var den undrar ni? GÄSP!! 469 stackare på läktarna undrar nog detsamma. ÅFF kom aldrig igång, jag kan tycka att de unga spelarna som kanske inte fått spela så mycket i allsvenskan skulle ta chansen att visa var skåpet skulle stå men trots 1-1 vid full tid och fortsatt lika efter första förlängningskvarten var Åtvid egentligen aldrig nära, eller nära var de faktiskt ett par gånger men nära räcker inte om man är i den här branschen. Helst inte om motståndarna kommer närmre! 2-1 till J-södra.

Betyg:
5 - Kollegan(trots att han höll på Södra och tykade mej hela vägen ut)
4 - Vädret
3 - Alla som höll sej på benen(så jag slapp visa mina icke-kunskaper)
2 - J-södra som ändå gjorde två mål och slog ett allsvenskt lag
U - Hela ÅFF - SKÄRP ER!!"

2 comments:

Anonymous said...

Härlig rapport. Spännande. Vad kommer nästa gång? matchen ur en fågels ögon?
ÅFF!

Anonymous said...

Dem lätta och dem SNYGGA? kan krönikören avslöja dem snygga i ÅFF? :-)