Sunday, May 9, 2010

Malmö FF - ÅFF 3-1 (2-1)

Nja, kan man väl säga om denna match. När spelarna går ut för att hålla ner siffrorna känns det nja. Att ställa över Pligg och låta Amir ta hans roll, ja då känns det nja. Såklart rätt att vila Pligg till viktigare bataljer mot lag där ÅFF har chans att vinna. Denna match skrek förlust från start. MFF är Allsvenskans bästa lag just nu och att ta dem borta är liksom inte med på ÅFF-kartan. Även om jag inte räknade med någon poäng så retar jag mig på det tänket. Det är väl bara att leva med det, liksom.

Ja, ÅFF fick det tufft men gör heller ingen av de bättre insatserna i år. Slitna efter 5 matcher i tät rad men med 10 pinnar av 15 möjliga är det riktigt riktigt gott gjort.

Inte mycket mer att säga än att ladda om till AIK-matchen som spelas ungefär om två-tre år. Det är ju ett underbart spelschema som klass 5b på Bajsmackeskolan påtat ihop. Efter Mjällby-matchen är det två månaders uppehåll men klass 5c på Ringmuskelskolan trummar på med sitt program för Superettan även detta år. Dock ska sägas att ÅFF eller ÅFF:s publik inte lidit alltför mycket av spelschemat ännu.

Spelarbetyg:
5 -
4 -
3 - Fimpen, Moberg, Prince
2 - Silva, Jesper, Stoffa, Prodell
1- Danne, Haris, Möller
U - Amir

Coach - 2. Coach jobb är väl att intala spelarna att de är lite bättre?! Det lyckades, föga förvånande, inte. Det är skillnad på att vilja vinna och att tro man kan vinna. Inhopparna Pocke och Bruno var usla men jag tycker mig se gryende form för Påven Paulus. Han hade några bra skott och nån fin passning som borde renderat...

Man of the Match: Prince Eboagwu. Om Swedbank Stadion i Malmö kan man väl säga att den är tät och intim, på läktaren. Vi bortasupportar vallades in i en fålla med en kiosk med en kassa, lite betongväggar och ja, det var allt. Riktigt dåligt och trist. Få arenor har jag varit på som varit så isolerande. Men det är väl priset vi får betala för att huliganerna inte tas uti med...

Det minst tråkiga på min bussresa till o från matchen var väl att jag råkade upprepa (högt) datarösten på stadsbussen i Malmö. Hållplats : Täääjjjjatääänn. (Teatern) varpå folket runtikring glodde på mig som om jag var från Åtvid.
När jag skulle åka hem så frågade den kvinnliga bussföraren vilken match alla kom ifrån...
- MFF-ÅFF, sa jag.
- Jaha, hur gick det då? frågade hon
- Stryk
- Jaha, vem fick stryk? frågade hon
- ÅFF.
- Ajdå, själv kommer jag från Norrköping.
- Ajdå, sa jag, hur ska det här gå, frågade jag
- Sätt på dig dubbla bälten, sa hon...

2 comments:

Anonymous said...

Ajaj, det såg inte bra ut... MFF var bra, och ÅFF visste redan innan avspark att man skulle få stryk och bli utspelade. Men det är inte kul att se att både lusten och orken inte finns, att inte nå´t av det man visat tidigare var med till Skåne! Ingen hjälpte den andre i laget, passingar åt skogen och inte det minsta av bevakning av motståndare. MFF var alltid(!) utan bevakning och bara någon enstaka närkamp vid bollmottagning. Nä, det var ingen fotbollsmatch vi såg, det var bollspel, bara. Prodell ensam på topp mot ett av Sveriges bästa lag, vad skulle han göra? Hur många bollar fick han? Bakre försvaret ok, men chanslöst!
Nu rycker vi upp oss, grabbar. Tomsson har nog lite att fundera över vad gäller att ingjuta självförtroende och spelglädje och LAGSPEL hos de förvirrade. KOM IGEN, ÅFF!!

Anonymous said...

Helt rätt att ge Amir ett U. Det är ju fukking ALLSVENSKAN och då ska man kunna ta kritik. Men det var fler som skulle ha U. Haris o Pocke hade inte ett rätt ju!!!!