Wednesday, March 24, 2010

Bra Ljud & Bild?

Angående ljudet;
Som den Hi-Fi-expert jag är (not) anser jag att det fattas ett tiotal högtalare runt arenan. Nu finns, mig veterligen, bara 2 st högtalare som ska serva hela arenan, förutom huvudläktaren som har egna under taket. Kanske har kamerahytten uppe på speakerbåset förvärrat ljudbilden? På "min" plats vid mitten av ståplats är det väldigt svårt att höra vad som sägs. OBS, jag önskar inte högre volym utan närmre ljudkälla.

Angående publiksiffran;
En usel publiksiffra kan bero på flera saker såsom att Cluben hade match mm mm men priset är den största anledning tror jag. I Åtvid bor 7.000 pers. Underlaget är inte enormt. Med ett pris på 240 kr för sittplats och 165 kr för ståplats utan tak (m förköpsavgift) som det blir mot Kalmar så förstår jag om många håller igen och väntar till sommaren..

Det är för mycket pengar för ströbesökaren helt enkelt!

6 comments:

Anonymous said...

Personligen tycker jag inte att priset är det som sänker antalet besökare på Kopparvallen utan det är främst andra anledningar. Jag gjorde själv för några år sedan en analys av publikantalet och om jag minns helt korrekt vad jag kom fram till i min helt ovetenskapliga analys var det föjande:
1. Vilket motståndarlaget var. Korrelationen var starkare OM laget var "klassiskt" DIF, ÖIS etc eller lokalt IFK (och klassiskt).
2. Viktigt var Vinst/Förlust i föregående match (än viktigare V/F-match på vallen).
3. Val av tid. Som du själv skriver bor det enbart 7.000 i Åtvid och därför är mycket beroende av att det kommer folk utifrån. Vilket det INTE kan/vill göra en kall måndagkväll i mars.
4. Tabelläget spelade roll men inte så mycket som de 3 första punkterna.

Sedan kan man fråga sig hur mycket marknadsföring har det gjorts i kommunerna RUNT Åtvid. Ingenting skulle jag säga. Enstaka notiser i tidningen kanske men det räcker inte i dagens mediabrus. Jag skulle vilja se en aktivare roll från ÅFF för att de ska bli hela södra Östergötlands och norra Smålands regionlag!

Ouikard said...

Intressant men i din "analys" ser jag inget om priset då det legat fast i många år tills för något år sedan då Conny H införde höjt pris vid "intressanta" matcher...

3.000 pers som betalar 120 kr ger mer i kassan än 2.000 pers som betalar 160 kr.

Angående det senare så känns det som att ÅFF "smyger" sig igenom denna säsong vad gäller marknadsföring och spelarköp. Rätt eller fel?!?! Ja säg det, den som vet!

Anonymous said...

Ja, det är rätt! 3000 pers ger mer än bara entreavgiften, det tillkommer godis, korv och kaffe m m. Sniken får inte styra att hålla entreavgiften hög samtidigt som det är strul och onödig väntan vid biljettköp. DET går inte publiken på!
Förköp och nätköp var inte möjligt till första matchen, den kom ju som en överraskning liksom. Det var ju ingen som visste att den 22 mars kommer så här tidigt på året!

Anonymous said...

Nej priset tog jag nog inte hänsyn till. Vilket har en enkel förklaring, jag var bosatt utrikes vid tidpunkten och gick inte på några matcher själv. Kickade endast på statistiken från svenskfotboll.se...

Tror dock ändå inte att priselastititen är speciellt hög på en ÅFF-match. Själv betalade jag 130 kr för en ståplatsbiljett. Inte farligt om man räknar med att detta ändå ska vara det förnämsta fotbollsserien som finns i Sverige!

Tror det kommer vara svårt att locka storpublik från Linköping, så min tanke är att locka dem från skogskommunerna söder och öster om Åtvid =)En dröm som jag har haft är två "fotbollståg" som skulle kunna starta från var sitt håll på Tjustbanan för att mötas i Åtvid lagom innan matchstart. Kanske kan bli verklighet nu när det ska komma lite nya fina tågsätt på banan!

Anonymous said...

Jag håller med, det skulle vara kul att få till det med fotbollståg till Åtvidaberg. Satsningen på publik måste vara större mot det du kallar skogskommunerna och underlätta för dem att komma. P-platser m m ska finnas tillgängliga och markerade så bilfolket inte behöver leta sig in i parker, tomter och trånga gatstumpar.
Och visst vore det roligare med 3000 än 2000 på läktarna!
Hej då från skogen!

Anonymous said...

Tycker inte vi behöver skämmas varken för publikantalet eller planen. Matchen igår mellan toppkandidaten KFF och Elfsborg sågs av 3400 på en plan som i vilken sekund som helst som helst skulle kunna ha fått besök av en Kverneland.