Sunday, August 3, 2014

IF Elfsborg - ÅFF 1-0 (1-0)

Det var mig en jobbig match att beskåda! Helt slut och helt klibbig när signalen ljöd.

Statistiken talade för ÅFF men denna gång var psykologin för tuff att övervinna. Laget har inte mycket harmoni just nu med skador och avstängningar och konstiga laguttagningar. Det är rörigt runt ÅFF nu. Allt i från Stallhyror, sparkrav i ekonomin och spelarövergångar och transferrykten. Långt ifrån den ro som borde råda i Bruket...

För att ta tillbaka lugnet krävs 10-14 poäng av laget i år.. Enklaste sättet att ta dessa tror JAG är att ringa in en idrottspsykolog snarast. Det som gäller är att lyfta huvudet och dra in luft i lungorna och känna att "jag kan!". Inte många gör just det i truppen just nu...

Matchen var som sagt kämpig att se. Sega ben och sega hjärnor på flertalet. För några år sedan skrattade vi åt Stefan Ishizaki när han skyllde på att planen var för varm. Det är liksom lika för alla.. Förklara då gärna för mig varför Elfsborg orkar mer? Tränar dom mer?? Nä jag tror det sitter i huvudet.

Dogbe gick in och gör en väldigt bra match med tanke på omständigheterna för honom. I övrigt ger jag inte mycket lovord för dagens femmannamittfält.. Backlinjen gjorde stora framsteg i dag och Fimpen storspelade stundtals. Owe ensam på topp  kändes som att ha en filial på månen.

ÅFF har ett tufft schema framöver. Mycket avstängningar och skador som sagt. På tal om avstängningar. Sälj Sjölund nu. Han är heller inte bättre än Dogbe nu ändå..

Inga betyg tyvärr denna tv-match

Men of the Match: Daniel Hallingström och Emmanuel Dogbe.

4 comments:

Anonymous said...

Absolut rätt analys, näst intill tragiskt att se ett kollektiv så renons på ideer och vilja! Här har coach PS verkligen misslyckats.
Sjölund avstängd och därmed ytterligare ett skäl att casha in från IFK Peking iom en omedelbar övergång...
Matchen i Borås var en tragisk uppvisning i hur fotboll INTE ska spelas. Maskning och bakåtspel i underläge är ju inte klokt! Titta på inspelningen och se varandra i ögonen och lova alla som spelar och som tittar på att detta var sista gången!

larsson said...

Jag satt och svor på Dogbe nästan hela matchen. Han tappade boll hela tiden. Vann inte en enda närkamp
ingen energi över huvud taget.
Bäst var utskällde Månz och i viss mån Dahlen tillsammans med Fimpen.
Sedan håller jag med om att det varit för mycket turbulens i föreningen i år och att vi inte lyckats få fram tillräckligt många unga lovande spelare via tips elit och U-laget är oroande.
Det blir en tuff höst.

Anonymous said...

Håller med dig Larsson om att Dogbe gjorde för många misstag, men bara i andra halvlek. Han kroknade totalt efter en godkänd första halva.
Håller också med om att Månz överraskade med lyckade framstötningar ända uppe på offensiv planhalva, men bäst - nej den ger jag till Hallingström.
Sedan är det för sorgligt att se hur tunna avbytarna som kom in är. Det gjorde varken till eller från jämfört med de tröttkörda spelare de bytte med...
Och låt Allan fortsätta på högerbacken tills Petter är tillbaka!
/Johan

Anonymous said...

Javisst var det kass! HUR kan ett lag bara rasa ihop så här som ÅFF nu visat under några matcher? Jag håller med om att Swärd har mycket att bita i, men det tycks ju inte som om han gör ett vitten när laget kollapsar under en match? Hoppas jag har fel!
Jag håller också med om det här att få soppatorsk och börja maska och spela hemåt när tiden är på väg att rinna ut i ett 0-1-underläge! Otroligt, hur tänker spelarna egentligen?
Nu ser vi framåt och DET MÅSTE OCKSÅ SPELARNA göra. Sjölund kan släppas direkt, ta hem de futtiga kronor det blir och låt honom löpa iväg. Hjärtat är iaf nån annanstans, inte i ÅFF och heller inte i IFK. Som så många andra fotbollskonsulter som reser runt och lirar lite boll kommer att dyka upp i ... nåt annat gäng!
Bäst var ändå Hallingström och Fimpen den här eländesmatchen!