Monday, August 25, 2014

ÅFF - Örebro SK 1-2 (1-1)

Liverpool ser bättre ut än på många år. Riktigt hög kvalitet och fart i spelet. Kul att se att vissa nyförvärv verkligen höjer nivån. Sterling, Sturridge och Hendersson har tagit ytterligare steg och ser grymt snabba och säkra ut. Nyförvärvet Lovren är bara sååå bra. Denna kväll blev det lite orättvist stryk mot multimiljardbygget Man City. City har ett års försprång på Liverpool men vänta ni några matcher. Så snart Glen Johnsson petas kommer det vissla om The Reds! Längtar.

Just ja. ÅFF hade också match ikväll. Det bidde stryk i hemmaborgen. Tänk om ÅFF hade En Kamara på topp. Stor, stark o köttig som en hel slaktbil full. Nu hade ÅFF istället en Owoeri i högform. Tyvärr fick han inte sätta nån strut men formen håller i sig. Santos gjorde sin vana trogen mål istället. På nick. STARKT.

ÅFF är för tillfället inne i en liten svacka. Alla stora stormar får ju namn och därför döper jag denna svacka till Sjölund. Styrelsen, sportgruppen och tränaren har begått ett kardinalfel i svackan Sjölund.

Daniel Sjölund var inte tillräckligt förutseende att tvinga IFK Peking att knipa käft om kontraktet för 2015-2016. Detta har givetvis påverkat Sjölund och ÅFF negativt. Självklart skulle han sålts för de 500.000 kr Peking erbjöd. Nu blir varje agerande från Sjölund under matcherna en stor och tung börda för både Tott, laget och föreningen. Oavsett hur proffsig han än påstår sig vara. Men det finns tid vad jag förstår. Sälj nu. Peking börjar också bli desperata. Jag såg deras senaste match mot MFF och mittfältet var KATASTROF. Givetvis ska han inte spela derbyt...i år.

Om jag tolkat reglerna rätt så kan en spelare byta klubb om alla parter är överens att bryta kontraktet. Rätta mig om jag har fel.

Så. För övrigt var alltså Owoeri bra. Även Pontus Nordenberg gör det över förväntan även om det var darrigt i början. Pontus och Månz utgör inget Fort Knox om jag säger så. Ofta känns det som Danne H är ensam back. Det måste kännas tungt för Danne att inte räkna med "back"-up.

Örebro (läs kamara) vann väl rättvist även om FIMPEN hade en konstspark riktigt nära krysset på övertid.

Nya tag mot Gefle borta. Eller hur!!

Spelarbetyg:
Fimpen - 3
Allan - 2
Danne - 3
Månz - 1
Pontus - 3
Martin - 3
Tom P - 2
Sjölund - 1
Pligg - 3
Owe - 3
Santos - 2. MÅL

Man of the Match: John Owoeri!!

3 comments:

Anonymous said...

Jag brukar följa vad du skriver och oftast instämmer jag i dina åsikter. Denna gång håller jag inte med dig i din bedömning av Danne. Han var för ovanlighetens skull totalt värdelös i denna match. Dannes misstag bäddade för båda baklängesmålen och när han försökte ställa en Örebroare offside, vilket misslyckades, var det på vippen att det blev ett friläge. Vi får hoppas att de våra krigar till sig några poäng hemma nu för borta lär det inte bli några.

Anonymous said...

Med lite distans till matchen tycker jag att vi egentligen inte gör en särskilt dålig match. Vi spelar det spel som vi alltid har gjort under Swärds ledning och spelar jämt med ett bra Örebro. Kritiken mot Sjölund förstår jag inte. Danne gör ett ödesdigert misstag vid första målet som man inte kan göra på den här nivån. I övrigt är skillnaden mellan lagen Kamaras insats. Lagen på den övre halvan har så mycket bättre forwards. Effektiviteten blir så mycket bättre. Vårt spel är oftast trevligt att titta på men det krävs alldeles för mycket för att det ska bli mål. 60 procentigt bollinnehav för att göra ett mål är en skör taktik.

Anonymous said...

Att man skulle kunna genomföra en övergång genom att bryta kontraktet var nytt för mig, men även om det stämmer så förhindrar det ju en försäljning (man kan ju liksom inte sälja en spelare som man inte har kontrakt med).