Thursday, October 23, 2008

Bloggen ger:..."Mr Swärdh och ÅFF"

Vem kan bättre spegla och reflektera över Peter Swärdhs tid i ÅFF än Per Daniel Amadeus Atterbom. Följande drama är fritt klippt och klistrat ur Atterboms sagospel "Lycksalighetens Ö" från 1824!

Vi kommer rakt in i handlingen, precis när Kent Karlsson meddelat sin avgång.
En röst: (ÅFF)
O ve! o ve! o ve!
Det felades då än i mina öden,
Att här förgås af köld med all min bildning,
Min smak, mitt sunda vett, min älskvärdhet,
Ett offer för en lumpen politik!
Finns ingen mänsklig varelse i öknen?
Skall denna klippvägg blifva lifvets gräns?
Peter:
Hvem skriar så, som spelte han en grekisk tragedi?
Gif dig tillfreds, du narr in folio!
Här står en man, som skyndar till din hjälp.
ÅFF:
Jag sväfvar öfver branten af en afgrund. (elitlicensen(igen))
O, götha mannakraft! O millioner
I skock och tunnor!
Peter:
Om du blott ej är hungrig?
Du har knapt någonting förtärt!
ÅFF:
Jag Hungrig?
Ack nej; men törstig (på spelidé)
Peter:
Törstig?
ÅFF:
Ja; Men icke efter vin, - var viss derom!
Peter:
Välan! Låt oss dricka. Det skummande livet!
Hvem skulle dem skilja
De himmelska makar?
I vinet, det susande,
evigt de bo!
Så länge den tjusande nektarn oss smakar.
Så länge de vilja sin fröjd oss förtro.
Peter:
Jag tycker nästan, att jag hvila borde;
Ty före solens uppgång reser jag,
Och måste ses i morgon qväll hos Mamma. (Mjällby)
ÅFF:
Men se! Hvad underlig figur!
Mot Månan, han ömsom blickar, ömsom på ett blad,
Der han tillika, tror jag, ristar något...
Hvad? Ser jag rätt?
Ritar han? Hvad har han för sig? (Kontrakt med Mjällby)
Peter:
Må ske! Det lyster mig att teckna opp. Ert snilleprof.
ÅFF:
Men hvarje bokstaf rigtigt!
Peter:
Hvad får jag höra? Bör jag längre stanna?
- - -
Mjällby AIF:
Här, syskon, är det bäst att sluta;
bekymrar sig ej stort om känslor, barn!
Hvad der man drömmer, tänker, vill, med mera
Det rör ej oss alls!
Alla i chör:
Godnatt, Godnatt ,Godnatt.

1 comment:

Anonymous said...

Ouikard till Akademien, stol fixar sig... eller åtminstone ett nobel(t)-pris