Thursday, July 25, 2013

Ricardo Santos - Bu eller Bä??

Hugo Chavéz?? Ricardo Santos??

Santos är tillbaka i ÅFF. Är det bra eller dåligt? Ja jag tror på tanken och förstår taktiken bakom förvärvet. Måste erkänna att jag inte följt Santos slaviskt de senaste åren men det känns väl lite som han mognat från den tid när han hade den blå tröjan på sig sist. Jag gick tillbaka här på min egen blogg för att läsa vad jag tyckte om Santos då, när det begav sig sist. Och det var ingen vidare upplyftande läsning... han var bra i boxen (och det är ju för det han är värvad) men oj vad mycket skit han fick av mig för sitt stillastående och nån match faktiskt sovande(!!) på plan. Men det var då - innan han blev äldre o klokare... Jag tror på´n i dagens ÅFF som är lååångt mycket bättre idag än 2008.

Här är några av de ord jag hade att säga om Santos under 2008:

"Santos - 3. Målskytt på ett sätt som han gjort flera gånger i år; springer med bollen in i straffområdet och trycker upp den i närmaste krysset. Men Santos gör ett kapitalt fel i stort sett VARJE anfall. Han står och lurar o väntar på inlägg i bortre. Där står Santos som cementerad. ALDRIG rör han sig mot främre stolpen. Ofattbart att det får fortgå. Dessutom står han alltför stilla o väntar på boll över mest hela planen. Det blir väldigt svårt för medspelarna att slå onstruktiva bollar på Santos då." - Vinst mot Assyriska

"Santos - 2. Står på tok för stilla. Hängde några nickar men det gör inte en match. Kom igen Santos!" - 1-1 mot Ängelholm

"Matchens ÅFFare: Ricardo Santos." - vinst mot Norrby

"Santos - 1. Mycket dålig, mycket , mycket dålig." - förlust mot BP

"Santos - 5+" - första  halvlek mot Häcken (ja den matchen)

"Santos - U. Värdelös. Värdelös. Värdelös. Gör ett mål som inte ens Rosenberg skulle missat." - 2-2 mot Qviding"

"Ricardo Santos - 2. Jag skrev tidigare att det viktigaste vad gäller Santos är att få honom motiverad. Det har inte lyckats hittills. Ricardo gjorde inte många knop men man ser att potentialen finns där. Han är en bra target och tung att möta i höjddueller. Några GAISare frågade mig efter matchen vem den mörka på topp var..."han gick ju mest o sparka på våra gubbar". Bra av Swärdh att byta honom redan i halvlek. Hoppas det tänder honom och inte tvärtom." mot GAIS

"Santos - 2. Slutade spela efter 35 minuter. Passningsövningar och lite regelgenomgång hela vintern för Santos, tack." - 3-1 vinst mot DIF

"Santos - 0,5. Var är kudden? Till slut lade sig ändå Santos (utan kudde) mitt i mittcirkeln och somnade." - 2-2 mot ÖIS

"Anfallet 2. Santos riktigt bra flera perioder. Han vinner de flesta dueller men passar som en kråka." - 1-1 mot Väsby

"Santos - 2. Som fastgjuten. Dags att göra mer än att möta när bollen kommer, kanske?" 0-1 mot Mjällby

"Santos - 3. Mycket bra med bollen, men är lite lat när det gäller att ta sig hem efter anfallen. Brände ett riktigt friläge och missade ett par andra." 1-0 vinst mot Ängelholm

Och till sist en skön ordväxling mellan Danne H o Santos under match som visar att Santos ändå har lite hjärta för BRUKET:

"- Vad ful du är i de där kläderna.
- Jag vet, jag vill ju egentligen spela hos er."
Danne H på dennes blogg om vad han sade till
Ricardo Santos innan matchen mot J Södra

2 comments:

Anonymous said...

Han ska naturligtvis ges en chans men jag måste säga att jag är mer än skeptisk. Gillade honom inte när han var här sist och sedan dess har han väl inte rosat marknaden med undantag för några baljor för Kalmar. Får hoppas att hörnor och inlägg blir hans grej.

Anonymous said...

Jag får revidera min tidigare kommentar. Santos visar en rörlighet och ett deltagande som jag aldrig sett tidigare. Sportgruppen har haft tur/skicklighet med många värvningar nu, Imad, Abu, Owe och Santos som alla kändes som mer eller mindre osäkra kort.