Wednesday, July 11, 2007

Deckarnöt!

Efter matchen på Kopparvallen en varm sommarkväll i augusti 2005 kommer Pligg, Hagge, och Babupa och de andra in i omklädningsrummet. Laget har just slagit ut GAIS ur Svenska Cupen på straffar. Richard Ekunde har just, iskallt, lagt in sista straffen bakom Dime. När alla i laget sjungit, duschat och klätt på sig upptäcker en efter en att deras skor är fulla med kycklingfett. Förvirringen och irritationen sprider sig snabbt. Danne tar till orda.
- Lugn pojkar, jag ska hitta den skyldige. Eftersom jag är kapten ligger det under mitt ansvar. Jag ska fråga var och en varsin fråga vad ni minns av matchen för att se vem av oss som gått hit innan slutet och begått detta illdåd.

- Du, Bempa. Vilket hörn lade Ekunde den sista straffen?
- Ehh, jag lindade upp benskyddstejpen så jag missade tyvärr det. Men jag tror det var till höger.. svarade Bempa darrigt.

- Hmm, okej. Nå Eddie, vilket håll slängde sig Dime på sista straffen?
- Det var till vänster. Skottet gick i nättaket utan chans för målisen, svarade Eddie bestämt.

- Dåså, Holmudd, vad gjorde du efter straffen?
- Jag jublade såklart. Först tror jag att jag dansade och sedan gjorde jag hi-five med Kent.

- Okej gubbs, det räcker, sa Danne och spände ögonen i -----! Ditt straff blir skovård för hela laget i tre månader!

Danne visste vad han gjorde men vet du vem den skyldige är?? Svar kommer inom kort.
Den undebara kvällen, precis i samma ögonblick dådet genomfördes. Ekundes sista straff:
Tack för de många svaren. INGET har dock varit rätt! Om du kan hålla dig att kolla på svaret nedan så försök igen...Markera texten så ser du bättre!!!

Svar: Vart straffen slogs är ovidkommande egentligen. (Som jag minns slogs den i midjehöjd i målvaktens vänstra hörn). Det var f ö Conny Månsson som stod i Cupen för GAIS. Ändå har Dime inte tillgång till ÅFF:s omklädningsrum. Vad Bempa, Eddie och Holmudd svarade hade mindre betydelse för Danne. Han och de andra visste att den enda som inte skulle ha varit där var Hagge. Han borde ha suttit på träningscykeln i Lundby med de andra i BK Häcken. Och så vitt jag vet sitter Hagge o putsar än idag.

No comments: