Sunday, October 25, 2015

Tiden är all

I morgon går (aldrig gillat att spelarna går in) tre av ÅFF:s stora in på Kopparvallen för sista gången. Pligg, Fimpen och Danne...

I och med det försvinner ganska stor del av min glädje att följa laget. De 3 tillhör ju min generation och nu går jag alltså in i en ny fas som supporter. Givetvis är det laget i mitt hjärta, efter Liverpool FC, så jag kommer fortsatt synas frekvent på Vallen och framför tv:n när ÅFF ställer upp för match.

Ni som följt bloggen (och ni är en förbryllande ansenlig mängd) vet att jag kommer lägga bloggen på hyllan nu när Pligg lägger av. Med bara två matcher kvar för Pligg förstår ni att detta är ett av de sista inläggen.

Att Pligg skulle sluta känns tyvärr lika förutbestämt som att ÅFF skulle åka ur i år. Alltför många intalade sig själva att det skulle bli ett tufft år. Den osynliga kraften var för stark för att jobba emot.

Hur som helst. Jag tänkte nämna 6 saker. 3 orsaker och 3 åtgärder hur jag tolkar det.

Detta gjorde att ÅFF åkte ur, i tur och ordning:
1. Ekonomin har förlamat och bakbundit klubben. (nya styrelsen har i stort bara varit tvungna att släcka bränder).
2. Roar Hansen klarade inte att ingjuta mod och självförtroende i truppen. (För att möjligen rädda sitt renommé tryckte han ned förväntningarna i botten och gjorde laget till offer för otur. Att t ex utse Martin C till kapten är ett av många många felbeslut av Roar).
3. Ett flertal spelare som borde tillhört hörnstenarna i laget har underpresterat något enormt. (främst tänker jag på Månz, Albornoz, Martin C och Danne(sjukdom).

Detta bör ÅFF göra nu, i tur och ordning:
Första handlingen är redan gjord då Pligg anställts för att överblicka och ansvara för utvecklingen av nya yngre spelare i närområdet och från gymnasiet.
1. Signa GUSTAV JANSSON.(Om inte Gustav säkras kan fallet i SE bli riktigt betonghårt. Förutom kunskapen mellan stolparna är han en kulturbärare för de yngre).
2. Köp ut Roar!! (det må kosta 1 miljon men en tränare som inte har förtroende vare sig från laget, styrelse, förening eller supportrar blir omöjlig. Han har faktiskt inte utvecklat laget, spelet eller spelarna ett minsta dugg under året, snarare tvärtom, fråga Simon Skrabb eller Pontus N eller Pligg eller ja, vem som helst i laget. Thomsson har även han en del att svara för).
3. Sälj Owe och Månz. (Owe förstår inte fotboll och lär inte lära sig mer i SE och Månz lär ha motivation plastpåse för att laget ska gå bra).

Tuffa ord men ska man vara ett elitlag (topp 20 i Sverige) måste man skära bort dököttet i tid. Nu är det hög tid!

Ses på Vallen i morgon, Pligg, Fimpen o Danne <3 p="">

2 comments:

Anonymous said...

Skriver under på vartenda ord.

Anonymous said...

Ja, det var ord och inga visor... men dessvärre har du satt de viktigaste punkterna på pränt. Jag är ju ingen vän av att sparka tränare när det är utespelarna som är problemet, men här måste man göra ett undantag! Roar saknar mycket i sin framtoning och det fungerar inte när det är sak samma med dem han skall leda. Tyvärr, jag delar din tanke om att låta honom löpa, inte gatlopp precis, men iaf härifrån utan att någon hindrar honom.

Att bloggen läggs ner är trist och tråkigt, det har varit ett nöje att läsa dina rättframma tankar, dina sågningar och betyg. Lika som bär-grejen har lockat till många skratt! Jag tror dock att när det drar ihop sig igen och livslusten vaknar i laget så är du tillbaka, ve ses då!

TACK och hej på ett tag!