Monday, March 3, 2008

Bondfångeri eller vanligt rån?

På ÅFFs och Kopparslagarnas hemsidor önskas man ta fram den rätta ÅFF-andan och köpa aktieposter i "Arenabolaget". Arenabolaget är under bildande och avser att köpa Kopparvallen från ÅFF för 2 mille. På ÅFFs hemsida står det faktiskt fortfarande att Kommunen äger klabbet, men sanningen är ju att det köptes av ÅFF för hela 5 år sedan för 100 spänn. (Heja webbis)

Jag skrev just ihop ett brev till ÅFF (se nedan) varefter jag hoppas bli lite klokare av hur detta bolag ska fungera. Största frågan är väl hur ÅFF ska klara sig utan arenasponsring och godisförsäljningen för jag antar att det blir Arenabolagets enda inkomster?!

Jag fattar inget. Och ingen info finns att hämta förutom det "letter of intent" som finns att skicka in för den som vill teckna sig för poster. Detta letter-of-intent känns lika gediget och seriöst som om det var skrivet av en hästhandlare från Gullringen.

Det påminner mig om det avtal jag plitade ner som energisk 12-åring inför VM i Mexico -86 i försäkran om att inte missa en enda godsak. Där stod:
Härmed intygar jag att Ouikard får sitta uppe och se alla matcher i direktsändning på TV under hela Fotbolls-VM.
Självklart hade jag förfalskat Pappas namnteckning redan innan jag stolt visade upp avtalet för både Pappa o Mamma.

Innan Arenabolaget OCH ÅFF lurar av ÅFF-fansen pengarna tycker jag verkligen man bör redogöra för vilka "intentions" de har med Kopparvallen...! Hittills enbart PINSAMT!!!

Brevet till ÅFF:
Till behörig att svara på "Arenabolag"-frågor;
Jag har en hel del frågor angående det sk "arenabolag" (nedan kallat AB) som avser köpa Kopparvallen av ÅFF för 2 miljoner kronor.
Innan jag "investerar" i aktieposter vill jag se underlag och budget för hur arenabolaget kommer att sköta driften och hur den fortsatta finansieringen kommer att se ut, för att i framtiden förvalta Kopparvallen. Några av frågorna är alltså följande:
1a. Hur ser avtalen ut mellan ÅFF och Arenabolaget angående nyttjanderätter mm?
1b. Hur mycket kommer AB få från ÅFF per år/månad/match/träningar mm?
2. Vem kommer bekosta driften?
3. Kommer en driftjournal (om det finns) följas av ÅFF och/eller AB i samförstånd?
3b Kommer AB ta över driftspersonal från ÅFF?
3c. Vad är kostnaderna för den årliga driften och vad är inkomsterna?
4. Varifrån kommer AB:s framtida inkomster förutom från aktieförsäljningar och investerare?
5a. Kommer AB kunna hyra ut till andra föreningar och evenemang och i så fall bestämmer väl AB över detta?
5b. Hur mycket kommer AB ta ut från ÅFF:s egna u-lag och pojk- o flicklag när de nyttjar Kopparvallen?
6a.Hur kommer ett eventuellt ekonomiskt överskott behandlas?
6b.Hur kommer ett eventuellt ekonomiskt underskott behandlas?

Jag kan sitta här o rada upp 30 frågor till märker jag och jag blir mer o mer snurrig i huvvet ju mer jag tänker på hur detta Arenabolag är tänkt att fungera så det är nog bäst att ni förklarar finessen.
Om bolaget ska vara en del av ÅFF blir väl denna försäljning av aktieposter en ren gåvohistoria?
Kanske är det läge för en rejäl informationschock från ÅFF och AB i ämnet? Det känns som rent bondfångeri till dags dato för en utomsocknes som jag själv.
Tack så länge


Forts följer...

9 comments:

Anonymous said...

Helt klart är att det är dimmigt!! Hur kan en anrik förening nedlåta sig till att sprida ett sånt dravel? Vad är rätt i detta Letter-of-Intent, nån med lite koll måste väl ha sett det innan det lämnade kammaren och kunnat hindra spridningen. Bondfångeri, jo det ser så ut... Synd att alla som jobbar häcken av sig ideellt hamnar i dålig dager för sånt här.
Hade jag inte läst bloggen hade jag inte sett olyckan, får väl sluta läsa den!?

Anonymous said...

Håller med helt och hållet. Mailade "info"-mailen som stod på deras hemsida och frågade deras tankar och mer om arenabolaget. Hänvisades till www.atvidabergsff.se. Ser ingen info där? Dåligt.

Anonymous said...

Det går utför för ÅFF, blir ni ett minne blott snart eller? Hur ska de ekonomiska problemen lösas, finns väl fler att ta tag i än att er "Vall" säljs? Lycka till, tror att konsekvenserna efter att samarbete med DIF avslutades blev/blir mer ödesdigert än vad ni någonsin kommer att erkänna.

Anonymous said...

Det blir bara värre och värre, vad kan en stackars norrman göra åt den häringa byken? Eller är han redan inblandad i Arenabolaget? OK, ett arenabolag kan ju vara bra, men det här liknar ju chokladhjulet på Falerumsfesten...

Anonymous said...

Jag bara undrar, är det lagligt att göra så? Kan man bara sälja nåt man äger på pappret och få stålar utan att det är nån förmögenhetsöverföring och sen betala till sig själv och göra avdrag för det? Eller hur är det tänkt?
Jag har en liten gård, om jag säljer marken till frugan och sen hyr den av henne så kan jag dra av kostnaderna. Det kanske inte är så dumt?
Heja Verkebäck

Anonymous said...

Tråkigt att se en anrik klubb gå ner sig. I hockeyn är det Hammarby (8 guld) som är på väg mot säker KK. Även om man är Djurgårdare så är det svårt att hitta skadeglädjen. Minns när vi spelade i ettan och man tog bilen ned till Kopparvallen. Stod bredvid några äldre herrar och fick en match med mycket skön fotbollsdiskussion. Gott om tradition nere hos er.

När Djurgården sa att enda räddningen var att flytta klubben till Linköping så var detta kanske rätt. Finns det kapital i området runt Åtvidaberg för att investera i klubben? Om man väljer att försöka ligga kvar i sin division så bör det fungera. Men vad händer om Linköping får ett herrlag i fotboll?

Att flytta är svårt. Vill Djurgården spela i Mordor (Råsunda).... Nej, tack!

Anonymous said...

Kanske dags att lyssna runt lite i idrotts- och evenemangsvärlden för att få lite kunskap om hur ett
"arenabolag" bildas och sköts. Det krävs lite mer än en snilleblixt över en kopp kaffe i en gillestuga. Faktiskt.

Anonymous said...

Jo visst, en bra idé! Det är bara det att det kommer att krävas ett nytt arenabolag inför varje säsong! Tror man att det handlar om att starta ett bolag och pynta in sex mille och sedan slå sig till ro är man fel ute. Det kommer att krävas samma insats VARJE ÅR! Minst.
Men visst, men lycka till!

Anonymous said...

God morgon där nere i östgötamyllan! Lycka till, blir mitt lilla bidrag. Här i stockholmsområdet har man testat det här med arenabolag (vilket namn!) på många håll och hur många klubbar har klarat sig helskinnade?
Heja Bajen