Thursday, January 22, 2009

Älskar - Älskar inte?

Det har länge funnits en konstig debatt om vem som kan eller får kalla sig ÅFFare och inte, och vem som älskar ÅFF och inte. (Nedan kan du klicka pa kommentarer i ämnet under 1+1=0,5.)

Vissa påstår att man inte har rätt att kalla sig ÅFFare om man inte är medlem. Jag håller INTE med. Nu är jag nygammal medlem (sedan -08) men som nästan alla åtvidbor har jag varit aktiv inom klubben och har "umgåtts" med klubben sedan barnsben. Att någon då skulle hävda att jag inte får kalla mig ÅFFare för att jag inte betalar in medlemsavgiften är rent löjligt. Visst - på pappret är man inte medlem men det finns minst 1001 andra sätt som berättigar till titeln ÅFFare.

Skulle man inte få kalla sig svensk om man nolltaxerar, t ex?

Jag blir ledsen när jag läser kommentarer här på bloggen och på andra ställen där vissa klankar ner på andra för att de inte är medlemmar. När dessa "folk" dessutom har tillgång till medlemsmatrikeln är det bestörtande. Eftersom (mig veterligen) inte finns någon officiell matrikel (skulle vara trevligt) är det lätt att räkna ut att kommentarerna kommer från "insidan" av VÅR kära förening.

Tyvärr kan jag bara konstatera att det fortfarande sitter personer i styrelsen som missuppfattat sitt uppdrag. Jag hoppas med detta inlägg, få de personerna att inse sitt uppdrag. Fundera på varför hängivna supporters och vänner till ÅFF väljer att inte vara medlemmar.

Ingen kan köpa kärlek! (Men man kan dock sälja kärlek (i utskick med trevlig ton t ex)).

"Man föds till ÅFFare - Allt annat är förlossningsskador!!!"

Forza Bruket alltid och överallt!

5 comments:

Anonymous said...

Jag kan bara hålla med om att det är en märklig debatt. Antingen bryr man sig tillräckligt om laget (som en familjemedlem) och tar sitt ansvar till dess försörjning eller också inte. Vet inte om någon har snackat om att köpa kärlek. När jag köper mat och kläder till min dotter köper jag då kärlek? Är det inte fullständigt nödvändigt?

Det största sveket jag någonsin har varit med om var när flertalet medlemmar i kyrkan 2005 röstade för att ÅFF skulle mördas. Men de som inte var där svek ju också. Om man föds till ÅFF-are får man väl också ta sitt ansvar? Men tydligen är inte ÅFF speciellt viktigt för många.

Vidare har i varje fall inte jag någonting att säga till om i medlemsfrågan, som jag tidigare har kommenterat här på bloggen, och jag har inte heller någon tillgång till något medlemsregister.

Var och en får ta ansvar för sitt och relationen till ÅFF, men de som inte tar det på lika stort allvar som andra får då också räkna med kritik. På samma sätt som de mest hängivna får utstå kritik för att de reagerar för att deras värld rasar samman då mål rasar in i baken och förlusterna kommer!

// Torbjörn Nilsson

Anonymous said...

Oj, här är tydligen en dabatt som jag helt missat. Den har iaf inte nått ner till mig i skåne.
Jag tillhör väl skaran som ibland får kalla mig ÅFFare och ibland inte. Jag måste erkänna att som småbarnförälder, snart 3-barnsmamma, och dubbelarbetande så har inte alltid mitt fokus varit på att hålla koll på om jag detta året är medlem eller inte. Däremot lusläser jag allt som skrivs om laget och vad som händer just nu kring truppen och klubben.
Jag köpte en ÅFF-almanacka sist jag var hemma vid jul. Och jag har släpat med mig nyfödda barn på de matcher jag kunnat se samt till Råsunda i november 2005. Då var Otto 8 veckor gammal.
Skulle jag bedömas om jag varr en riktig ÅFFare eller inte pga av de 450:- som det gäller hade jag blivit oerhört sårad. För mig finns ingen annan sport, inget annat lag jag brinner för som ÅFF.
Jag har inte möjlighet att delta i alla möten och se alla matcher på vallen (det överlämnar jag till min far, medlem sen 1967 och på Kopparvallen varje match sen samma år), men jag inbillar mig att jag som supporter på annan ort oxå bidrar så mycket jag kan.

Kärleken till ÅFF är stor i mitt hjärta och jag hoppas verkligen inte vi fans rankar på någon slags skala, då är vi alla illa ute.

ÅFFaren/Linda Persson

Anonymous said...

Jag tycker ord som "mörda" och "svek" missbrukas gravt av somliga i den hära "debatten"

TN gör ett hedersvärt och enormt stort jobb för Åff, och har min fulla respekt.

Men när man har en viktig funktion i en förening, bör man vara mer professionell i sina uttalanden och tänka på trovärdigheten. Att försöka pracka på folk sina åsikter genom att skuld - belägga, gör att ungdomar, vuxna, pensionärer och döda med ett mer avslappnat förhållningsätt, snarare tar avstånd från vår förening.

/ung, vuxen betalande medlem

PS. Bra blogg Rikard! DS.

Anonymous said...

Märklig dubbelmoral. Först skriver du att ord som mörda och svek missbrukas och sedan att jag prackar på folk mina åsikter. Vad är det du gör själv när du bestämmer hur jag ska känna för det hela?

// TN

Anonymous said...

Tjena!

ÅFF har klantat sig i marknadsföringen igen, det är bara att inse och gå vidare! Be någon om hjälp med både layouter och ordval och snitsa till allt som sprids ut till folk, såväl i brev som på nätet! Dra sen ett streck i den här debatten och lägg focus på att få tillbaka åtminstone ett uns av det som kallats "ÅFF-anda"!

Ett stort tack till Ouikard-bloggen som håller igång den enda(?)seriösa och initierade nätinformationen om ÅFF är på plats, så att vi som är spridda i landet får lite nys om läget!

Precis som bloggen heter:

Blått o Vitt - Laget Mitt

(kan det sägas tydligare än så?)