Monday, December 3, 2007

Deckarnöt!

Det var en kulen, trist och grå måndagsförmiddag i december på Kopparvallen. Sven-Agne Larsson hade samlat hela truppen i omklädningsrummet för att delge en tråkig nyhet.
- Grabbar, började han med en låg och dyster stämma, det har hänt något riktigt tråkigt. Kent Karlsson har blivit av med sin SM-medalj!!
Det gick ett sus och en rysning genom rummet.
- Han förvarade den i skåpet men nu är den borta. Vi har anledning att tro att det är någon här inne som spelar oss ett lagom roligt spratt, fortsatte Sven-Agne.
Som i panik utbrast Uffe Blomberg sitt försvarstal reflexmässigt:
- Jag har i alla fall inte rört den surskallens medaljong... Så kolla inte på mig... Kolla med Ouaffe(Ralf Edström)! Han har ju inte ens en egen medalj!
Alla andra blev stumma och blickarna for omedelbart till unge Ouaffe som satt med armarna i kors men som fullkomligt tappat hakan av påhoppet från Uffe.
- Jjjaag?!?! stammade Ouaffe fram. Jag kommer tids nog ha fler medaljer än ni allihop tillsammans. Jag vet vad jag åstadkommit. Det behöver jag inte sno åt mig. Förresten har morsan varit här o städat lyan i helgen...

- Ta det lugnt nu alla. Vi kommer reda ut detta i lugn o ro, fortsatte Sven-Agne.
- Du Uffe, var var du under gårdagen? började Sven-Agne.
- Ja men för bövelen, jag har inte rört Kents medaljong, det har jag ju sagt. Förresten så låg jag i soffan framför tipsextra. Råkade visst somna framåt kvällen och vaknade av Monica när hon kom hem från damklubben igår kväll. Rackarns tung sömn va?! Men jag har inte tagit hans medlajong!
- Hmm, nej ja jo, men du då Knalin (Lars-Göran Andersson), vad gjorde du i helgen? Fortsatte Sven-Agne.
- Jag?! Hrm, jo jag hjälpte Conny (Torstensson) med att flytta in i nya villan. Hela helgen tog det, snacka vad skräp den killen har, svarade Knalin lugnt och trovärdigt.
- Ja, det kan jag intyga, sa Conny. Inte att jag har skräp alltså men att han hjälpte mig att flytta.
- Benno (Benno Magnusson)! ..och vad gjorde du i helgen?
- Jag har varit hemma i Blomstermåla, Roger var hemma från Marseille i helgen...Vi hade skitkul hela helgen, svarade Benno piggt o glatt som vanligt.
Precis när Sven-Agne skulle fråga vidare avbröts han av Benno som hade mer på hjärtat.
- Jo förresten. När jag kom tillbaka hit till Åtvid igår så mötte vi Ouaffe här upp på Adelsnäsvägen. Han kom farandes på mopeden. Utan lyse!! Jädrans galning!

Sven-Agne fortsatte att fråga runt.
- Kaggen (Leif Franzén), har du nåt vettigt alibi för helgen?
- Nja, sade Kaggen i falcett, jag tog en sväng hit igår kväll för att hämta bilnycklarna som jag glömde här i fredags. Jag såg att skåpet stod öppet men tänkte inte mer på det. Frun o jag satt på Klintas igår o käkade rödspätta med remouladsås. Det är fint det, avslutade Kaggen.
- Det börjar klarna för mig nu, sade Sven-Agne. – Men, du, Göte (Göte Björkman), du var väl här hela dagen o putsade skor o tvättade igår? Såg du inte Kaggen?
- Hehe, njäe ja? nähe du vet de e mycke å stå i vettdu, skor som sa putses o smörjes o sånt. En hinner inte mä o glo på allt ountikring kan ja love. Jag vet inte om Kaggen va här i kring?!

Okej tack grabbar. Jag vill att DU, --------- lämnar tillbaka medaljen till Kent personligen och ber om ursäkt för dina handlingar!

Sven-Agne visste vad han gjorde men vet DU vem han pekade på?? SVAR NEDAN: (markera så ser du bättre!)
Tack för era många svar. Tydligen var det en svår nöt för endast en person (min bror Johan) har kommit in med den rätta lösningen. GRATTIS BRORSAN!
De flesta har gissat på UFFE eftersom Tipsextra gick på Lördagar (det borde alla veta), men om man läser noga så står det att han inte vaknade förrän på söndagen. Han säger själv att han sov tungt..
En gissade på Kaggen, denne tyckte det var skumt att glömma bilnyckeln borta.
En gissade på Göte för att han pratar så lustigt.
Rätt svar är dock BENNO MAGNUSSON. Han påstod att han sett Raffe på mopeden men enligt Ralf sjäv har han ännu ej till dags dato aldrig suttit på en moped. (Han fick ju en Volvo 142 av ÅFF som 19åring). Självklart visste alla i laget om detta.

3 comments:

Anonymous said...

Tackar, tackar!

Det var ju roligt att jag hade rätt, och att alla år av deckarnötter i Fantomen lärt mig att slinka förbi fallgroparna...

/Brorsan

PS Den som vet mest vinner mest :-)

Anonymous said...

Morden i Midsommer har också lite lustiga upplösningar... Det är aldrig den som det verkar vara där heller.
Ändå gratulerar jag "Brorsan" till klarsinnet och Lill-Agatha (Christie) till nöten!

yanmaneee said...

supreme hoodie
nike cortez
goyard handbags
golden goose sneakers
golden goose
air jordan
christian louboutin shoes
lebron 16 shoes
nfl jerseys wholesale
birkin bag