Thursday, February 9, 2012

FACIT-eran är över

SHARP lämnar. Mycket trist. Därmed är "Facit-eran" i ÅFF över. Tänk den tid när FACIT -Odner var enda sponsorn på Kopparvallen och tröjorna var fria från företagsklibbor. Så läckert och så snyggt!

I dagens elitfotboll har Barcelona länge varit laget utan tröjsponsor. Nu har de ett femårigt avtalt där FC Barca betalar 14 miljoner årligen i fem år till UNICEF med loggan på tröjorna för att sprida varumärket. Å andra sidan drar de ju in 750 miljoner PER ÅR i och med NIKE-loggan på bröstet.

Vad gäller ÅFF så drar sig SHARP ur med motiveringen att de inte längre har någon som helst anknytning till orten. Den anledningen gör det inte lättare för marknadsgruppen att hitta ny huvudsponsor. Min gissning är att det rör sig om 3-400.000 kr per år. Dvs inte så värst mycket i den totala budgeten men väl ett avbräck.

Helst ser jag ju matchtröjan helt utan reklam, eller endast en storsponsor. Det kanske till och med skulle ge mer pengar till klubben att erbjuda ett större företag ensamrätt på tröjan men det funkar nog helt enkelt inte i en klubb som ÅFF där många bäckar små är det vinnande spåret.

Det finns många sönderklibbade och fula matchtröjor out there. De värsta är väl: Kalmar FF´s och Mjällby AIF´s och även Trelle´s shorts. HUVVA!

No comments: